Wat moet je doen als je kamer in een hotel niet schoon is?

Wat moet je doen als je kamer in een hotel niet schoon is?

De eerste indruk van je hotelkamer

Wanneer je na een lange reis eindelijk arriveert bij je hotel, is het laatste wat je verwacht een kamer die niet schoon is. Helaas komt het soms voor dat hotelkamers niet aan de hygiënische verwachtingen voldoen. Denk aan vuil in de badkamer, ongewassen beddengoed of zelfs achtergelaten afval van vorige gasten. Wat doe je in zo’n situatie? In dit artikel leggen we uit hoe je het beste kunt handelen als je kamer niet schoon is, en wat je rechten zijn.

Direct actie ondernemen

Ga terug naar de receptie

Is je hotelkamer niet schoon? Meld het dan direct bij de receptie. Doe dit zo snel mogelijk nadat je de kamer betreedt. Hoe langer je wacht, hoe onduidelijker het voor het hotel wordt of jij of een vorige gast verantwoordelijk is voor de situatie. Wees beleefd maar duidelijk, en leg uit wat je hebt aangetroffen.

Vraag om een andere kamer

Als de kamer echt vies is, is het redelijk om te vragen om een andere kamer. In veel gevallen heeft het hotel meerdere kamers beschikbaar en kan je eenvoudig omgeboekt worden. Geef specifieke voorbeelden van wat niet schoon is, zodat het hotel weet dat je klacht terecht is.

Wat als het hotel niet meewerkt?

Documenteer het probleem

Wanneer de receptie niet bereid is om te helpen, is het belangrijk om bewijs te verzamelen. Maak duidelijke foto’s van de tekortkomingen in de kamer. Documenteer ook je gesprekken met het personeel, bij voorkeur via e-mail of WhatsApp als dit mogelijk is, zodat je schriftelijk bewijs hebt.

Neem contact op met de boekingssite

Als je via een externe partij zoals Booking.com of Expedia geboekt hebt, kun je ook daar je klacht indienen. Voeg je foto’s en een beschrijving toe van wat er mis was met de kamer. Vaak hebben deze platforms klantvriendelijke voorwaarden, en kunnen ze helpen een oplossing te vinden of zelfs een deel van je kosten terug te krijgen.

Je rechten als hotelgast

Je mag schone accommodatie verwachten

In Nederland en binnen de Europese Unie heb je als consument recht op een product of dienst die voldoet aan redelijke verwachtingen. Dit geldt ook voor hotelovernachtingen. Een hygiënische kamer valt daar zonder meer onder. Hotels zijn wettelijk verplicht om een veilige en schone accommodatie te bieden aan hun gasten.

Voorkomen is beter dan genezen

Lees reviews voor je boekt

De beste manier om te voorkomen dat je in een vies hotel belandt, is door vooraf goed onderzoek te doen. Lees meerdere reviews van recente gasten, en let op terugkerende opmerkingen over schoonmaak of service. Een lage prijs is aantrekkelijk, maar als hygiëne belangrijk voor je is, loont het om iets meer te betalen voor kwaliteit.

Conclusie

Een vieze hotelkamer kan je verblijf flink verpesten, maar met de juiste aanpak kun je het probleem snel oplossen. Geef het hotel altijd eerst de kans om de situatie te verbeteren, maar wees voorbereid om actie te ondernemen als er geen medewerking komt. Met goede documentatie sta je sterker in eventuele vervolgacties. Heb je vooraf onderzoek gedaan, dan is de kans op een schone en aangename kamer vele malen groter.